A négyszeres Oscar- és ötszörös Golden Globe-díjas színész és rendező egy igazi élő legenda, aki zeneszerzőként és producerként is bizonyította, hogy a filmkészítés szinte minden szakaszában ott a helye. Sőt, akkor hozza ki a legtöbbet egy produkcióból, ha ő irányíthat.
Annak ellenére, hogy Clint Eastwoodot a legtöbben még ma is egy marcona külsejű, mindig mérges tekintetű westernhős, vagy Piszkos Harry igazságosztó szerepével azonosítják, 90-es és 2000-es évekbeli munkái filmtörténeti szempontból talán még a Sergio Leone (Egy maréknyi dollárért, A Jó, a Rossz és a Csúf), vagy Brian G. Hutton (Kémek a Sasfészekben, Kelly hősei) rendezők dirigálta korszaknál is jelentősebbek – hogy csak két nagyágyút említsünk, akikkel színészként együtt dolgozhatott az 50-es és 60-as években.
Tény, hogy a 70-es és 80-as években már szexszimbólumként van jelen és ennek megfelelő macsós szerepeket is osztanak rá – csak az előbb említett Piszkos Harry szériája öt mozifilmig vitte! -, ekkor azonban már érdekli a kamera mögötti világ is és úgy dönt, megpróbálkozik a rendezéssel is. Eleinte főleg westernekkel rukkol elő, de a hazai közönség körében az 1982-es Tűzróka lehet inkább emlékezetes mutatvány, amely a hidegháború idején játszódó kémtörténet és természetesen nálunk egy tipikus rendszerváltozás utáni „újranézős” produkció. (Sokat elmond, hogy a moszkvai jelenetek nagy részét Bécsben kellett felvenni…)
A Tűzróka (1982) bemutatója:
Clint Eastwoodnak természetesen nemcsak az akcióhoz és az erőszakábrázoláshoz van érzéke. Már egy korábbi rendezése, a Szerelem korhatár nélkül (1973) bizonyítja, hogy a romantikus drámákkal is kiválóan bánik – ez a film egyébként 3 Golden Globe-jelölést is hozott -, de a szakmai csúcsot talán A szív hídjai jelenti, aminek nemcsak a története és a rendezése kiváló, de Meryl Streeppel lélegzetelállító párost alkotnak a filmvásznon (majdnem Oscar is lett belőle; végül Susan Sarandon vihette haza az aranyszobrot).
A szív hídjai (1995) bemutatója:
Bár első rendezői Oscar-jelölését (és győzelmét) a Nincs bocsánat (1992) című westernnel szerezte – amiről olvashatnak a Retro Magazinban is -, számára a világhírű szaxofonos, Charlie Parker életrajzi filmje, az 1988-as Bird legalább ilyen fontos siker lehetett: hiszen egyrészt a Golden Globe-átadóig sikerült vinnie három kategóriában, másrészt itt már színészei, Forest Whitaker és Diane Venora is elismerésekben részesültek (előbbi Cannes-ban nyert is, az Oscart pedig végül a legjobb hang kategória hozta meg az Eastwood-csapat számára).
A 90-es évektől kezdve a mester valóságos „termelésbe” kezdett – ami a rendezést illeti -, és színvonalasabbnál színvonalasabb produkciók kerültek ki a kezei közül. Még az akkoriban szakmailag kevéssé értékelt (legalábbis vitatott) Tökéletes világ is kasszasiker lett a pályája csúcsán álló Kevin Costner főszereplésével; de az Államérdek (1997) és az Éjfél a jó és a rossz kertjében is érdekes próbálkozásnak számított.
A Tökéletes világ (1993) bemutatója:
Az ezredforduló mi mással, mint egy galaktikus produkcióval, az Űrcowboyokkal kezdődött, amiben főszerepet is vállalt. Igazán emlékezeteset azonban egy bűnügyi filmmel, a Titokzatos folyóval alkotott, ami nemcsak 6 Oscar-jelölése miatt jelentős, hanem azért is, mert Eastwood megint a színészek játékára helyezte a hangsúlyt és ezzel nyomott nagyot a latba (Tim Robbins, Sean Penn, Marcia Gay Harden, Kevin Bacon, Laura Linney és Laurence Fishburne vitték a prímet – és hozták a díjesőt).
A titokzatos folyó (2003) bemutatója:
A sikergyár nem állt le. Mindössze egy évre rá Clint Eastwood megcsinálta élete talán egyik legjobb filmjét a Millió dolláros bébivel (2004), majd következett két háborús dráma, A dicsőség zászlaja és a Levelek Ivo Dzsimáról (mindkettő 2006-ban debütált). De ezek még mindig csak „bemelegítésnek” számítottak a 2008-as csúcs előtt: ekkor debütált a szenzációs Elcserélt életek (Angelina Jolie parádés alakításával) és persze jött a Gran Torino.
Ez volt az a film, ami után ha Eastwood leteszi a kamerát és összecsukja a rendezői széket, akkor sem szólhattunk volna egy rossz szót sem. Pályafutása egyik etalonja – annak ellenére, hogy az Amerikai Filmakadémia nem értékelte… de hát, láttunk már ilyet –, egyszerűségével, emberségével, mondanivalójával bármilyen más társadalmi problémát feldolgozó drámával képes versenybe szállni. A koreai háború veteránjának időskori története, a múlhatatlannak és csillapíthatatlannak tűnő gyűlölet hazahozatala és annak eszkalálódása – majd átalakulása – egy igazi karakterfejlődés tanújává teszi a nézőt, amely szélsőséges és mély emberi érzésekkel egyaránt gazdagon átszőtt.
A Gran Torino (2008) bemutatója:
Az ekkor már 80. születésnapja felé ballagó Clint Eastwood lelkesedése kevésbé, filmkészítési tempója és rendezői stílusa kissé változott – mindez azonban nem tett rosszat a produkciók minőségének. A talán kevésbé sikerült alkotások között említeném a J. Edgar – Az FBI embere (2011), A párizsi vonat (2018) és A csempész című mozikat. De ha azt mondom, hogy Invictus – A legyőzhetetlen (2009) Matt Damonnal és Morgan Freeman-nel; Amerikai mesterlövész (2014) Bradley Cooperrel; Sully – Csoda a Hudson folyón (2014) Tom Hanks-szel; vagy Richard Jewell balladája (2019) Paul Walter Hauserrel és Sam Rockwell-lel: akkor mindenki konstatálni fogja, hogy Clint Eastwood tényleg egy élő legenda.
Mert egészen hihetetlen, de még több mint 65 év filmes pályafutást követően is képes a közönséget vászon elé ültetni, hogy az tátott szájjal nézze végig a csodát, amit elé(nk) varázsol. Mi pedig kívánjunk most neki boldog születésnapot, és azt, hogy még véletlenül se jusson eszébe leállni a rendezéssel, ha már eddig nem tette!
Kövesse a Retro Magazin Facebook-oldalát!
További cikkek

Planet Funk – Táncos, sportos, slágeres
Három ismérve is van az olasz gyökerű, de a brit elektronikus zenei hullámot követő formációnak, a 2000-es évek egyik nem kiemelt, de kifejezetten kellemes meglepetésének. A Planet Funk remek stílusötvözetek okos felhasználásával szert tudott tenni egy-két slágerre, ezzel biztosítva helyét a korabeli diszkókban és a popzenei tabellán is. Másrészt nagy sportklubok szurkolóinak a szívébe is belopta magát, akik évtizedekre biztosítják hírnevét.

Gyorsabb a halálnál – Bajkeverők párbaja
1995-ben debütált a mozikban Sam Raimi filmje, a valóságos sztárparádéval felvonuló Gyorsabb a halálnál című, úgynevezett „revizionista” western. Annak ellenére, hogy a három évvel korábbi Nincs bocsánat című Eastwood-rendezéshez hasonlóan itt is cél volt a Vadnyugat romantizálásának derékba törése, illetve a jó és rossz összemosása; azért a főszereplő és a főgonosz jellemét illetően az alkotók nem hagytak kétséget a nézőben, hogy kinek is kell drukkolni.

A filmzene titánja – John Williams
90 éves lett John Williams, a világ máig leghíresebb amerikai zeneszerzője. Az élő legenda hét évtizedes (!) pályafutása során a filmtörténelem legnépszerűbb, legismertebb és a kritikusok által legelismertebb zenéit komponálta. Williams tehetsége mellett igazi...
