2001-ben robbant be a köztudatba az amerikai R’n’B és soul énekes-dalszerző, aki számos díja mellett 15 Grammy-t is magáénak mondhat.

Az ír, olasz és jamaicai felmenőkkel büszkélkedő Alicia a New York-i Harlemben született, de szülei válása miatt végül Manhattan Hell’s Kitchen negyedében nőtt fel és már kiskorában zongorázni tanult, ami később egész művész pályafutását alakította. A „Keys” egyébként felvett művésznév és a hangszer billentyűire (is) utal.

Érdekesség, hogy bár a 90-es években az énekesnő még szinte teljesen ismeretlen volt – pláne a nagyközönség előtt -, 1997-ben a Man in Black című sikerfilm, három évvel később pedig a Shaft egy-egy betétdalának szerzője lett, így hangját már azokban az időkben is hallhattuk anélkül, hogy tudtuk volna, ki áll a produkció mögött. (A rajongóknak köszönhetően mindkét dal felkerült a videómegosztó csatornára is: a Dah Dee Dah (Sexy Thing) itt, a Rock With U pedig itt pedig itt hallgatható meg.)

A világhírt a 2001-es Songs in A Minor (2001) album jelentette, ahol olyan dalokkal nyűgözte le a nagyérdeműt, mint a Fallin’, ami kislemezként is piacra került:

:

Alicia Keys titka, hogyan lehetett képes egy fél évszázados, korszak- és rétegzenének minősülő stílust újra népszerűvé, sőt populárissá tenni. Nyilván elsősorban azzal, hogy modernizálni, fogyaszthatóvá kellett tennie – ami sikerült is -, de a szerencse is mellé szegődött: a kétezres évek R’n’B forradalmi hulláma könnyen tudta integrálni az egyébként közös gyökerekre támaszkodó műfajt, vagyis az énekesnő pont jókor „kopogtatott az ajtón”. A Woman’s Worth című sláger ennek egyik csodálatos példája 2001-ből.

A tehetségnek és persze az okos menedzsmentnek köszönhetően az „Alicia Keys-láz” igen sokáig kitartott: a 2000-es évek végére az énekes nemcsak szupersztárrá nőtte ki magát (igen, valóban: a Billboard Hot 100 minden idők legsikeresebb előadói közé vette fel), de immár az ő nevével fémjelezve lehetett filmeket és jótékonysági rendezvényeket népszerűsíteni. Erre jó példa – az egyébként sokak által kritizált – Another Way To Die című betétdal, ami kifejezetten a 2008-es James Bond mozihoz készült. Keys természetesen nem állt meg ennél a pontnál és egy árnyalatnyival más hangzású, mégis saját személyiségét jól kifejező, bomba slágerekkel örvendeztette tovább a világközönséget a 2010-es években is: a No One, az  If I Ain’t Got You és persze a kihagyhatatlan, Jay-Z hiphop előadóval közös Empire State of Mind (New York) mind-mind óriási sikernek számítottak és a rádiók mellett számos klubban örömmel játszották őket.

Egyik legnagyobb hatású, ma is sokat játszott Girl on Fire:

Kövesse a Retro Magazin Facebook-oldalát!

További cikkek

Magnum – Elsült, durrant, betalált

Magnum – Elsült, durrant, betalált

A 80-as évek egyik közönségkedvenc sorozata volt a Tom Selleck főszereplésével készült Magnum P.I., amiben a mindenre elszánt magánnyomozó Higgins, TC és Rick segítségével tárt fel különböző bűneseteket - 162 epizódon keresztül. A Magnum szellemi atyja az a Glen A....

Gyorsabb a halálnál – Bajkeverők párbaja

Gyorsabb a halálnál – Bajkeverők párbaja

1995-ben debütált a mozikban Sam Raimi filmje, a valóságos sztárparádéval felvonuló Gyorsabb a halálnál című, úgynevezett „revizionista” western. Annak ellenére, hogy a három évvel korábbi Nincs bocsánat című Eastwood-rendezéshez hasonlóan itt is cél volt a Vadnyugat romantizálásának derékba törése, illetve a jó és rossz összemosása; azért a főszereplő és a főgonosz jellemét illetően az alkotók nem hagytak kétséget a nézőben, hogy kinek is kell drukkolni.

Albumszemle – Válogatás 1982 legjobbjaiból (I. rész)

Albumszemle – Válogatás 1982 legjobbjaiból (I. rész)

Most következő szemlénkben olyan nagylemezek kerülnek terítékre, amik bár stílusukat tekintve meglehetősen széles skálán mozognak, egy mégis közös bennük: évtizedek óta szereti őket a közönség. Itt van rögtön egy igazi nagyágyú, a Thriller, Michael Jackson amerikai...