A napokban ünnepelte 41. születésnapját Jasmin Wagner, alias Blümchen, a 90-es évek happy hardcore zenei stílus hercegnője, aki rajongói legnagyobb örömére ma is aktív. A hamburgi születésű énekesnő művészneve jelentése „virágocska” – így becézte őt édesanyja gyerekkorában -, de angolul Blossom („kivirulás”) néven is ismert.
Médiapályafutása igen korán kezdődött, köszönhetően feltűnő szépségének: gyerekmodellként különféle csomagküldő katalógusok brosúráin látható volt a 80-as években és a zenetanulás (ének, zongora, fuvola) mellett táncos produkciókban is részt vett. Még csak tinédzser volt, amikor barátaival zenekart alapított és iskolai partikon lépett fel.
1995 őszén megjelent első nagy slágere a Herz an Herz, ami egy Paso Doble nevű német zenekar tíz évvel korábbi dalának feldolgozása. Blümchen azonban remek érzékkel igazította a kor elvárásaihoz a szerzeményt, amikor techno/rave alapokra helyezte és ezzel jelentősen felpörgette, izgalmassá tette azt. Meg is lett az eredménye: a német toplistákon 18 hétig szerepelt, kivívta magának a 4. helyet, Ausztriában és Svájcban is bekerült a TOP10-be.
Amivel berobbant a köztudatba, a Herz an Herz:
Hogy kontextusba tudjuk helyezni Blümchent és produkciói jelentőségét: a 90-es években népszerű Eurodance elektronikus tánczenei műfaj többek között ezzel a dallal hódította meg a kontinenst, arról nem is beszélve, hogy a 2000-es évek fejlődésében is meghatározó szerepet játszott.
A fiatal énekesnő egyre nagyobb figyelmet kapott a médiában, és remekül használta ki a Bravo magazin, illetve a videoklipjeit rendszeresen játszó VIVA zenei csatorna lelkesedését. Itt azonban nem állt meg, hanem egyre több különböző televíziós szereplést is vállalt – ő vezette például a Heart Attack című műsort 1995 és 1997 között -, ezzel felvételt nyerve a legnagyobb aktuális német sztárok klubjába.
A fiatalon jött sztárság természetesen pletykákat, kisebb botrányokat is magával hozott. Így terjedt el például a médiában az spekuláció, miszerint Jasmin Wagner valójában idősebb, mint amit életrajzában állít és Blümchen valójában csak imposztor: nem is maga énekli a dalokat, csupán tetszetős külsőjével és tátogásával járul hozzá a produkcióhoz. (Azért ne felejtsük el: a Milli Vanilli-botrány után igencsak teret hódított a szakmai gyanakvás intézménye Németországban.)
Blümchen következő nagy durrantása a Boomerang című dal volt 1996-ban, ami máig az egyik legismertebb darab, ráadásul az új évezred zenei letöltési listáin nagyon jól szerepel (az európai Single Charts-on volt már ezüstérmes pozícióban is és a TOP200-ban stabil helye volt a 2000-es években).
Ami mindig visszatér, ha bulizásról van szó, a Boomerang:
A folyamatosan pörgő élet, a turnék sokasága és évente kiadott albumok komoly megterhelést jelentett Jasmin számára. Az énekesnő ettől függetlenül kitartott, de érezte, hogy a popzenei stíluskorszakok gyakori változásához ő sem fog tudni alkalmazkodni. Már 1998-ban a színművészet felé kezdett fordulni, de 2001-es visszavonulásáig Blümchen néven még folytatta a pályafutását. a Heut ’ist mein Tag (1999) című dal volt az utolsó, amivel be tudott kerülni a német TOP20-ba, talán annak is köszönhetően, hogy egyrészt ekkor még megkapta megfelelő médiafigyelmet, másrészt ez a nóta már nyomokban tartalmaz olyan újhullámos popzenei elemeket, amelyek a 2000-es évek elejétől új korszakot nyitottak a diszkóslágerek világában (és elmozdul a happy hardcore tengelyről).
Ez még tényleg az ő napja volt, a Heut ’ist mein Tag:
Bár zenészként, színészként és médiaszereplőként is folytatta a munkát, az énekesnő Blümchen művésznevével 2019-ben tért vissza, méghozzá óriási ünneplés közepette. A március 30-i színrelépés 58.000 (!) néző előtt zajlott a Veltins Arénában (Gelsenkirchen, Németország), méghozzá egy óriási show, a „90er live“ keretében. Ebben a buliban olyan sztárok mellett énekelhetett, mint Haddaway, Dr. Alban, a Vengaboys és David Hasselhoff. Ugyanebben az évben ráadásul további 10 fellépés következett hasonló stadionpartikon, további 14 fesztiválokon, és 6 Mallorcán (ami a német „turisták mekkája”).
A 2019-es koncert hangulata a lelátóról:
Legújabb szerzeménye születésnapján (2021. április 20.), vagyis pár nappal ezelőtt debütált, itt megtekinthető:
Kövesse a Retro Magazin Facebook-oldalát!
További cikkek
Planet Funk – Táncos, sportos, slágeres
Három ismérve is van az olasz gyökerű, de a brit elektronikus zenei hullámot követő formációnak, a 2000-es évek egyik nem kiemelt, de kifejezetten kellemes meglepetésének. A Planet Funk remek stílusötvözetek okos felhasználásával szert tudott tenni egy-két slágerre, ezzel biztosítva helyét a korabeli diszkókban és a popzenei tabellán is. Másrészt nagy sportklubok szurkolóinak a szívébe is belopta magát, akik évtizedekre biztosítják hírnevét.
Gyorsabb a halálnál – Bajkeverők párbaja
1995-ben debütált a mozikban Sam Raimi filmje, a valóságos sztárparádéval felvonuló Gyorsabb a halálnál című, úgynevezett „revizionista” western. Annak ellenére, hogy a három évvel korábbi Nincs bocsánat című Eastwood-rendezéshez hasonlóan itt is cél volt a Vadnyugat romantizálásának derékba törése, illetve a jó és rossz összemosása; azért a főszereplő és a főgonosz jellemét illetően az alkotók nem hagytak kétséget a nézőben, hogy kinek is kell drukkolni.
A filmzene titánja – John Williams
90 éves lett John Williams, a világ máig leghíresebb amerikai zeneszerzője. Az élő legenda hét évtizedes (!) pályafutása során a filmtörténelem legnépszerűbb, legismertebb és a kritikusok által legelismertebb zenéit komponálta. Williams tehetsége mellett igazi...